Nieuws

Coronavaccinatie 2023-2024

Reguliere vaccinatieronde voorbij

Afgelopen najaar heeft de reguliere vaccinatieronde plaatsgevonden. Alle patiënten hebben drie maanden de tijd gehad om een covid-vaccinatie te halen. De reguliere vaccinatieronde is nu voorbij. Er is geen inhaalvaccinatieronde.

Vaccinatie alleen voor selecte groepen

De vaccinatie nu alleen nog te halen voor een paar, selecte groepen:

  • Zwangeren (zonder verwijzing)
  • Patiënten met een medische indicatie voor een extra vaccinatie (hoog risico groepen), bijvoorbeeld mensen die chemotherapie of een orgaantransplantatie ondergaan. Dit gaat op verwijzing van de medisch specialist. De huisarts heeft hierin geen rol.
  • Wanneer een behandelend arts het noodzakelijk acht, kan op individuele basis ook zonder medisch hoog risico verwezen worden. Het gaat hier bijvoorbeeld om de ouders van een kind dat een stamceltransplantatie ondergaat. Ouders kunnen dan gevaccineerd worden (ringvaccinatie). In deze uitzonderlijke situatie kan de vraag voor een verwijzing bij de huisarts terecht komen.
Samen Begrijpen en Beslissen met Kinderen

Samen Begrijpen en Beslissen met Kinderen
Onze praktijk neemt deel aan het project ‘Samen Begrijpen en Beslissen met Kinderen’.

In het project ‘Samen Begrijpen en Beslissen met Kinderen’ werken we aan een nieuwe manier om in gesprek te gaan met kinderen met psychische of aanhoudende lichamelijke klachten, vanaf het moment dat zij zich melden met een hulpvraag. We zoeken naar vroegtijdige oplossingen voor hun zorg en welzijn, die passen bij hun persoonlijke doelen en mogelijkheden. Deelnemers aan het project zijn: Spoor030, buurtteam, jeugdgezondheidszorg, huisartsen en praktijkondersteuners en het UMC Utrecht.

 

Het project richt zich op kinderen/jongeren van 12 tot 25 jaar. De Netwerkintake en de Kindtool Positieve Gezondheid vormen de basis om met hen in gesprek te gaan. Deze tools zijn al in gebruik bij het UMC Utrecht en andere zorgorganisaties in het land. Hulpverleners en kinderen ervaren deze werkwijze als positief. De tools zijn het vertrekpunt voor een breed en open gesprek tussen hulpverleners en kinderen, afgestemd op hun niveau en leefwereld. Dit gesprek draagt bij aan het samen begrijpen van wat er speelt, waarna samen besloten kan worden over het vervolg.

 

Bij de Netwerkintake maak je samen met het kind een tekening van zijn of haar leven. De Kindtool Positieve Gezondheid (https://www.iph.nl/kindtool-mijn-positieve-gezondheid/) kunnen jullie samen - op papier of op internet - invullen. Het kind kan het ook zelfstandig doen.
Het is mogelijk dat uw arts deze tools ook wil gebruiken samen met u/uw kind tijdens het spreekuur. Ook kan er gevraagd worden aan u om toestemming dat onderzoekers vanuit het UMC Utrecht contact met opnemen om uw ervaringen te horen.

 

Niet de klacht staat centraal. In de kern draait het om de vragen: wat is belangrijk is in het leven van het kind? Wat helpt het kind, en wat belemmert? Samen stellen jullie persoonlijke doelen op. Steeds bekijken jullie samen wat het kind zelf kan doen en wat het netwerk kan betekenen. En ten slotte: welke aanvullende hulpverlening er nodig is.

 

 

QR codes kindtool

Online: vragenlijstmijnpositievegezondheid.nl

kind 8-16 jaar

                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

Afbeelding met schermopname, patroon, zwart-wit, Graphics

Automatisch gegenereerde beschrijving 

 

Online: vragenlijstmijnpositievegezondheid.nl
jongere 16-25 jaar

 

Afbeelding met schermopname, patroon, cirkel, Graphics

Automatisch gegenereerde beschrijving

Heldesk digitale zorg

Komt u er even niet uit met inloggen? Of heeft u een andere vraag over digitale zorg?

Als patiënt van onze praktijk kunt u gratis alle niet-medisch inhoudelijke vragen over digitale zorg stellen bij Helpdesk Digitale Zorg. Denk aan hulp bij inloggen, zelfmetingen of videobellen. Ons ervaren en bevlogen team heeft de laatste kennis over de digitale systemen die bij ons gebruikt worden, zoals de patiëntenomgeving. Via telefoon, e-mail en chat zijn onze collega’s voor u bereikbaar. Ze beantwoorden vragen, leggen uit en laten zien hoe u zélf aan de slag kunt. Zo kunt u profiteren van de voordelen van digitale zorg.

T: 085-1304575

@: info@helpdeskdigitalezorg,nl

Elke werkdag tussen 08.00 en 18.00 uur. Belt u buiten deze tijden, dan bellen we de volgende werkdag terug.

Medicijnen mee op reis

Gebruikt u medicijnen en gaat u naar het buitenland? Dan heeft u in sommige gevallen een verklaring nodig.

Dit hangt af van het soort medicijn, het land waar u naar toe gaat en hoe lang u reist.

Het antwoord op alle vragen hierover kunt u vinden op de website van het CAK ( Stichting Centraal Administratie Kantoor AWBZ).

Op deze website vindt u de benodigde formulieren.

Deze formulieren kunt u (als bestand), Volledig ingevuld, digitaal naar ons mailen naar info@huisartsbosboomstraat.nl.

Als u gebruikt van het patiënten portaal, kunt u het bestand ook met een e-consult meesturen.

Alleen volledig ingevulde formulieren kunnen we in behandeling nemen!

U krijgt het formulier voorzien van de benodigde stempels/handtekeningen weer retour van ons.

De doorlooptijd is enkele (meestal twee) weken, dus vraag optijd aan!

 

 

Voor meer informatie: 

Medicijnen mee op reis

Reizen binnen Europa

Reizen buiten Europa
 

Medicijnen mee op reis hulp

Het LSP (Landelijk Schakelpunt)

Het LSP (Landelijk Schakelpunt) is een systeem om medische gegevens te delen met verschillende zorgverleners. Dit kan handig zijn in onverwachte situaties. Ziekte, een ongeval of een blessure: ze komen allemaal vaak onverwachts. Daardoor kun je terecht komen bij een onbekende arts, een andere apotheek of de huisartsenpost.

Dan is het belangrijk dat de zorgverlener snel en gemakkelijk je actuele medische gegevens kan inzien. Zo krijgt hij snel een goed beeld van je medische situatie. En krijg jij de juiste zorg!


Huisartsen, apotheken en ziekenhuizen maken daarom steeds meer gebruik van het LSP om medische gegevens uit te wisselen met andere zorgverleners. Dit kan alleen als je hier vooraf toestemming voor geeft. En enkel als deze informatie nodig is voor je behandeling.

Zie hieronder voor de voorlichtingsfolder over Volg je zorg met enkele voorbeelden.

Download de folder

Beveiliging LSP

Het LSP is goed beveiligd om je privacy te waarborgen. Je gegevens worden niet centraal bewaard, maar blijven op de computer van je eigen huisarts en apotheek.

Je huisarts en apotheek gebruiken eigen dossiers voor het bijhouden van je medische gegevens. Hierin staat informatie die belangrijk is voor je behandeling. Je huisarts legt bijvoorbeeld vast wat je klachten zijn en welke behandelingen je krijgt. Je apotheker registreert welke medicijnen je krijgt en voor welke medicijnen je allergisch bent. Alleen zij kunnen je gegevens wijzigen en beschikbaar stellen aan andere zorgverleners.

Huisartsen, huisartsenposten, apothekers en ziekenhuizen die het LSP gebruiken kunnen je gegevens raadplegen als dat nodig is voor je behandeling. Uitsluitend zorgverleners die voldoen aan de beveiligingseisen kunnen toegang krijgen tot het LSP. En zij kunnen de gegevens alleen inzien als jij hiervoor toestemming gegeven hebt. Hoe je dit doet, lees je in het volgende hoofdstuk.

Gegevens die zorgverleners kunnen opvragen

Zorgverleners kunnen je persoonlijke gegevens zoals, naam, adres, geboortedatum, leeftijd en geslacht bekijken. Ook kunnen zij een overzicht opvragen van de medicijnen die je gebruikt. Een andere huisarts of huisartsenpost kan ook een samenvatting van je huisartsdossier opvragen. Dit kan een apotheek of medisch specialist niet.

In de samenvatting staan:

  • Een overzicht van je huidige gezondheidsproblemen.
  • Welke medicijnen je gebruikt.
  • Bekende allergieën.
  • Informatie over je contacten met de huisarts in de laatste vier maanden of over de laatste vijf contacten.
  • Andere bijzonderheden die belangrijk zijn voor een waarnemend huisarts.

Hoe geef ik toestemming voor het LSP

Als je wilt dat andere zorgverleners jouw medische gegevens kunnen opvragen, geef dan je huisarts en apotheek toestemming je gegevens te delen via het LSP. Andere zorgverleners kunnen je gegevens dan opvragen als het nodig is voor je behandeling. Dat kan alleen als zij ook gebruikmaken van het LSP. Je kunt ook bepaalde gegevens afschermen voor andere zorgverleners. Zij kunnen dan het afgeschermde deel van je gegevens niet bekijken en zien ook niet dat er gegevens afgeschermd zijn. Alleen je eigen huisarts kan deze gegevens dan bekijken.

De volgende zorgverleners kunnen gegevens opvragen:

  • Waarnemend huisartsen.
  • Huisartsenposten.
  • Apothekers.
  • Ziekenhuisapothekers.
  • Medisch specialisten in ziekenhuizen.


Andere zorgverleners zoals fysiotherapeuten, psychologen, tandartsen en bedrijfsartsen kunnen geen gebruikmaken van het LSP. Zij hebben dus niet de mogelijkheid om je medische gegevens in te zien. Ook zorgverzekeraars hebben geen toegang tot het LSP.

Toestemming geven

Als je wilt dat zorgverleners je medische gegevens kunnen opvragen, dan is daarvoor jouw toestemming nodig. Je moet bij zowel je huisarts als je apotheek je toestemming doorgeven. Zij noteren dan in je dossier dat je toestemming hebt gegeven. Daarna melden zij bij het LSP dat zij gegevens over jou hebben. Je dossier wordt dus niet centraal opgeslagen.

Je kunt toestemming geven op 3 manieren:

  1. Je zegt tegen je huisarts en tegen je apotheek dat je het goed vindt dat ze je actuele medische gegevens delen.
  2. Je vult het toestemmingsformulier in en levert deze in bij je huisarts en apotheek.
  3. Je geeft toestemming via de website: https://www.volgjezorg.nl/toestemming


Voor meer informatie over Volg je zorg klik op onderstaande button.

Bekijk de website

 

Verzoek om het online patiƫnten portaal te gebruiken

Door de stijgende zorgvraag en personeelskrapte is de werkdruk in de praktijk toegenomen. Om u zo goed mogelijk te kunnen blijven helpen en de werkdruk voor ons werkbaar te houden, willen wij u vragen om zo min mogelijk gebruik te maken van de balie.

Als u een afspraak heeft, hoeft u zich niet te melden, maar kunt u plaats nemen in de wachtkamer. Heeft u een vraag, wilt u een recept aanvragen of wilt u een afspraak inplannen? Dan verzoeken wij u om zoveel mogelijk gebruik te maken van het online patiënten portaal.
Via het online patiënten portaal kunt u zelf afspraken inplannen, uw medicatie herhalen, uw dossier inzien en een E-consult met de huisarts aanvragen. U moet dan wel eerst een account aanmaken. U kunt een account aanmaken via onze website bij onderwerp: “digitaal patiënten portaal”.
Nadat u dit heeft gedaan vragen wij u zich eenmalig te identificeren bij de assistente aan de balie. Op deze manier draagt u bij aan het verminderen van de werkdruk en de wachttijden aan de telefoon.

Mocht u geen gebruik kunnen maken van het patiënten portaal, of wilt u toch een medewerker spreken, dan kunt u ons ook telefonisch bereiken.

Alvast hartelijk dank voor uw begrip en medewerking.

Het team van Huisartsenpraktijk Bosboomstraat.

Schurft

Schurft in het Kort:
Bij schurft heb je heel erge jeuk, vooral ’s nachts.
Dit komt door schurftmijten. Dit zijn kleine, spinachtige beestjes.
Schurftmijt kruipt via huidcontact van een persoon naar de andere.
Schurft is vervelend maar niet gevaarlijk.
De behandeling is insmeren met permetrine crème of gel.
Het is belangrijk dat alle huisgenoten dat tegelijk doen.

Bron: Thuisarts.nl
 

Lees meer:

Informatie RIVM

Stappenplan behandeling schurft met permetrine creme

Stappenplan behandeling schurft met Ivermectine pillen

 

Leefstijlprogramma's (GLI)
Langere verwerkingstijd inschrijvingen

Vanwege grote instroom nieuwe patiënten hebben wij momenteel langere verwerkingstijd nodig.
Na het invullen van het inschrijfformulier streven wij er naar nieuwe inschrijvingen binnen 2 dagen te verwerken.
Als uw inschrijving is verwerkt, ontvangt u een mail waarin vermeld staat bij welke huisarts u bent ingeschreven.
Hierna kunt u een afspraak maken op het spreekuur. Als voor die tijd een afspraak nodig is, kunt u dit overleggen met onze medewerkers.

Hartelijk dank voor uw begrip.

 

U-gids

De gemeente Utrecht heeft de website www.ugids.nl gemaakt. Dit is een digitale wegwijzer voor inwoners van Utrecht op het gebied van onder meer zorg, welzijn en wonen.

Wij willen deze website graag wat meer onder de aandacht brengen bij Utrechters. 

Huisartsenpraktijk Bosboomstraat Rookvrij

Huisartsenpraktijk Bosboomstraat is rookvrij. Ten eerste omdat we ons willen aansluiten bij het landelijk initiatief “Op weg naar een rookvrije generatie”. Maar ook om overlast te voorkomen en om te investeren in de gezondheid van onze patiënten, bezoekers en medewerkers. Wilt u stoppen met roken? En heeft u hier hulp bij nodig? Vraag het onze medewerkers.

Saltro werkt uitsluitend op afspraak!

Voor bloedafname en het inleveren van lichaamsmaterialen kunt u alleen op de geopende locaties van Saltro terecht wanneer u een afspraak heeft gemaakt. Dit doet Saltro om verspreiding van coronavirus te voorkomen en de continuïteit van de zorg te waarborgen. Alleen wanneer ze op afspraak werken kunnen ze lange wachtrijen en volle wachtruimtes vermijden. 

Voor het maken van een afspraak click: HIER

Of bel het zorginformatiecentrum via 030-236 11 86 bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur. 

Heeft u slaapproblemen?

Onze praktijk werkt met Slaapstraat.

Slaapstraat is een zorgprogramma voor de aanpak van slaapproblemen. Wanneer uw huisarts slaapproblemen bij u signaleert kunt u samen besluiten deel te nemen aan Slaapstraat. De assistente geeft u vervolgens de benodigde informatie over.
U verzamelt gedurende één week allerlei informatie over uw slaapgedrag, waarna u met de huisarts de verzamelde informatie bespreekt.
Samen maakt u zo nodig een behandelplan. U kunt bijvoorbeeld worden doorverwezen naar onze praktijkondersteuner GGZ of het ziekenhuis.

Lees meer over de Slaapstraat/ Slaapmeetweek

Uw medische gegevens thuis bekijken.

Vanaf juli 2020 is het mogelijk om uw medische gegevens thuis te bekijken.

Bent u bij de huisarts geweest? Uw huisarts zet uw medische gegevens in zijn computer in uw medische dossier.

Bijvoorbeeld:

  • het advies van de huisarts
  • de uitslagen van onderzoek
  • de lijst met uw medicijnen
     
    U kunt dan uw medische gegevens daarna online lezen op uw eigen telefoon of computer. Dat kan nadat u veilig inlogt. U heeft dan meer informatie om samen met ons te praten over uw gezondheid en om een keuze te maken over uw behandeling.
     
    Wilt u de gegevens over uw gezondheid bekijken op internet? 
Kinder- en jeugd GGZ

Vanaf 1 januari 2020 zorgen de aanbieders KOOS Utrecht en Spoor030 dat er in geheel Utrecht teams in de buurt zijn, die de specialistische jeugdhulp kunnen bieden. Het doel is om de zorg voor kinderen, jongeren en gezinnen in Utrecht op maat en dichtbij te organiseren.

Wat is specialistische jeugdhulp?
Veel hulpvragen kunnen de huisarts, jeugdarts of het buurtteam beantwoorden en in overleg kunnen zij specialistische jeugdhulp hierbij betrekken. Dit gaat dan bijvoorbeeld om diagnostiek en behandeling door een psycholoog of psychiater, begeleiding door een (systeem)therapeut, pleegzorg enzovoort. Voor deze hulp heeft u een verwijzing nodig en deze verloopt voornamelijk via Buurtteam Oost.

Organisatie in Utrecht Oost
Voor de wijk Utrecht Oost is alleen Spoor030 de aanbieder van deze specialistische jeugdhulp. Zij doen dat met teams in de wijk en in goed samenwerkingsverband met het Buurtteam Oost.
Voor meer informatie of vragen over uw kind en gezin kunt u bij voorkeur contact opnemen met het Buurtteam Oost (030-7400509).
Zij kunnen namelijk een goede inschatting maken en samen met u bekijken welke zorg er nodig is. Houdt u daarbij wel rekening met aanzienlijke wachttijden voor deze specialistische jeugdhulp via Spoor030.

Voor meer informatie zie ook:

https://www.buurtteamsutrecht.nl

https://spoor030.nl

Parkeerbeleid

Indien u per auto naar de praktijk komt, kunt u op het terrein P2 en P3 van het Diakonessenhuis parkeren. Uitrijkaartjes kunt u afrekenen bij de parkeerautomaat bij het Diakonessenhuis of in de parkeergarage. Indien u in de wijk parkeert, betaalt u het daar geldende tarief.